12.07.2022

Silniki zaburtowe Suzuki z pierwszym na świecie urządzeniem wybierającym z wody mikroplastik.

Mikroplastik, którego źródłem są nie tylko butelki PET i foliowe opakowania, ale też ubrania syntetyczne, opony, pył miejski, sieci rybackie czy mikrogranulki dodawane do kosmetyków, stanowi coraz większe zagrożenie dla środowiska naturalnego. Naukowcy szacują, że na powierzchni oceanów, mórz i wód kontynentalnych może unosić się około 300 tysięcy ton mikroplastiku. Cięższe tworzywa opadają na dno zbiorników wodnych, jednak trudno oszacować ich ilość.

Mikroplastik przenoszony jest głównie za pośrednictwem wody: podczas prania, spłukiwania peelingu czy podczas deszczu spłukującego mikroplastik starty z opon samochodowych podczas jazdy.

Ze względu na wielkość – mikroplastik ma od 0,1 mikronów do 5 milimetrów – oczyszczalnie ścieków nie są w stanie wyłapać tak małych zanieczyszczeń, dlatego trafia on za pośrednictwem rzek do mórz i oceanów.

Według Orb Media mikroplastik znajduje się nie tylko w wodzie butelkowanej, ale również w wodzie kranowej, choć jest w niej dwa razy mniej mikroplastiku wielkości 100 mikronów (średnica włosa), niż w butelkach z wodą.

Mikroplastik znajduje się w układzie pokarmowym ryb, przenikając do krwiobiegu i mięśni, co powoduje obniżenie płodności i wyższą śmiertelność ryb. Mikroplastik wykryto również w soli morskiej i piwie. Szacuje się, że połowa ludzkiej populacji może mieć w organizmie mikroplastik.

W skład mikroplastiku wchodzą przede wszystkim polipropylen, polietylen i polistyren oraz w mniejszym stopniu włókna nylonowe, poliestrowe i akrylowe.

1 października 2020 roku w ramach akcji Suzuki Clean Ocean Project koncern zaprezentował projekt pierwszego na świecie urządzenia Micro-Plastic Collecting Device przechwytującego mikroplastik znajdujący się w wodach rzek, mórz i oceanów.

Woda zasysana przez silnik zaburtowy służąca do jego schłodzenia, w końcowej fazie przepływa przez wąż powrotny, w którym jest zamontowany specjalny filtr wyłapujący mikroplastik. W związku z tym, że filtr znajduje się w wężu powrotnym, to rozwiązanie nie wpływa na wydajność silnika. Dzięki temu urządzeniu, silnik zaburtowy przepompowujący tony wody zbiera mikroplastikowe odpady podczas sterowania łodzią.

W 2021 roku Micro-Plastic Collecting Device pojawiło się w ofercie Suzuki jako wyposażenie opcjonalne do największy jednostek napędowych. Od 2022 roku urządzenie stanowi wyposażenie standardowe silników zaburtowych Suzuki serii 100C, 115B i 140B.

Suzuki Clean Ocean Project to również redukcja plastikowych opakowań części zamiennych do silników zaburtowych Suzuki na rzecz opakowań papierowych.

29.03.2024

Spokojnych i rodzinnych Świąt życzymy wszystkim!

Drogie i Szanowni. Wszystkim dobrych, spokojnych chwil w towarzystwie rodziny. Spokoju także w trasach, które być może właśnie teraz przemierzacie (bez względu czy na dwóch i czterech kołach, czy po żeglownych szlakach). Wszystkiego, co najlepsze od Suzuki Motor Poland! 

Dowiedz się więcej
29.03.2024

Najnowszy Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid już jeździ po drogach Europy – pierwsze wrażenia

Do europejskich portów zawijają statki z nowymi Swiftami produkowanymi w japońskiej fabryce Sagara znajdującej się w pobliżu głównej siedziby Suzuki Motor Corporation w Hamamatsu.

Dowiedz się więcej
22.03.2024

Czwarta (globalna) generacja Swifta zadebiutuje w salonach Suzuki Motor Poland

Suzuki Motor Poland informuje o wprowadzeniu do sprzedaży nowej generacji modelu Swift. To samochód, który w każdych warunkach – na co dzień i na każdym dystansie - gwarantuje przyjemność z jazdy.

Dowiedz się więcej
08.03.2024

Suzuki Moto Szkoła już po raz osiemnasty!

Z ogromną przyjemnością anonsujemy kolejny, już osiemnasty (!) sezon Suzuki Moto Szkoły. Cykl szkoleń dla właścicieli motocykli marki z Hamamatsu zaczynamy w drugiej połowie maja.

Dowiedz się więcej